I Sverige arbetar idag runt 5 miljoner människor, men enligt statistik är nästan hälften av dessa missnöjda med sin chef. Är du en av dem som misstänker att din chef har fel jobb eller är du själv chef och vill ta din kommunikation till nästa nivå? Misströsta inte. Här kommer Elaine Eksvärds bästa tips på hur du hanterar detta.
Till dig som anställd
Var inte orolig, det är många som är i samma situation som dig och går igenom precis samma sak, troligtvis även dina arbetskompisar. Med dessa tips kommer du kunna gå från att få en klump i magen vid blotta tanken på din chef till att prata med hen utan minsta problem.
Analysera chefen
Börja med att analysera din chef i hemlighet. Fundera på vad du tycker att chefen gör bra och vad du tycker är hen har för utmaningar. Skriv gärna ner dessa tankar på ett papper. Detta ger dig en känsla av kontroll och det blir enklare att sätta fingret på vad det är din chef faktiskt gör. När analysen är klar är det viktigt att du reflekterar över hur dessa handlingar påverkar dig. Du bör också fundera på vad du behöver från din chef för att kunna må bra på arbetsplatsen framöver.
Dags för snacket
Nu är det dags att prata med din chef. Berätta vad personen gör som får dig att må dåligt. Det viktiga här är att inte anklaga din chef utan var tydlig med att du vet att personen självklart inte menar något illa med det hen gör. Här vill du komma fram till hur ni kan skapa en bättre professionell relation till varandra.
Hur mår DU?
Avslutningsvis är det också viktigt att du frågar dig själv om hur du mår på arbetet och om du har råd att stanna kvar rent känslomässigt. Fyra av tio personer trivs nämligen inte med sitt arbete och är du en av dessa är det kanske dags att söka nytt jobb. I artikeln 4 tips på hur du får ditt drömjobb får du då bra tips på hur du gör för att få ditt drömjobb.
Till dig som chef
Som chef kan man alltid utveckla sin kommunikation och det är viktigt att relationen mellan chef och medarbetare fungerar. Som chef ligger mycket av ansvaret på dig, men det kan vara svårt att veta hur man ska göra för att lyckas med sina kommunikativa utmaningar. Då är dessa tips en bra början.
Boka in samtalet
Ett första steg i att utveckla relationen mellan dig och dina anställda är att få reda på vad dem tycker om dig. För att göra detta bör du boka in ett samtal med dina medarbetare en gång per år. Under samtalet låter du dem berätta vad de tycker du har gjort för misstag under året samt vad de önskar att du förbättrar till kommande år.
Högt i tak
Du behöver tillåta en arbetsplats med högt i tak. Samtliga på företaget ska kunna ge och ta feedback, så även du. För att detta ska fungera är det viktig att personalen mår bra och har en god självkänsla samt att de vet att feedback ges för att de ska kunna utvecklas, inte trycka ner dem.
Vill få fler tips på hur du kan utveckla din kommunikation med dina anställda, eller hur du som anställd kommunicerar med din chef? Lyssna på poddavsnittet Tecken på att din chef har fel jobb! Du kan också anmäla dig till kursen Kommunikativt ledarskap. Där går ni bland annat igenom 15 samtalsutmaningar alla chefer tjänar på att behärska samt hur du lyckas hålla medarbetarnas engagemang uppe.