Samlaren, skitsnackaren och personen som namnger förseelser är alla exempel på olika konflikttyper som du troligtvis någon gång har stött på. Här får du veta hur du ser skillnaden mellan konflikttyperna och hur du svarar personer med dem.
Konflikter är något som alltid kommer att inträffa, oavsett om det är på arbetsplatsen, i hemmet eller med vänner. Hur väl man hanterar en konflikt går däremot att påverka och vi alla hanterar dem på olika sätt. Ett framgångsrikt samtal inträffar först när du kan hantera konflikttyperna och svara på ett sätt som gör att personen tar till sig och förstår. Sätten att ta tag i konflikter på är många, i den här artikeln presenteras tre av dem.
Samlaren
Du ställer dig bakom en person i kassan på ICA som snabbt vänder sig som och nästan skriker åt dig att backa för du står för nära. Du har nu med störst sannolikhet stött på en samlare. Du märker väldigt snabbt om personer hanterar en konflikt på detta sätt. De sparar på tidigare upplevelser som de irriterat sig på och håller dem inom sig. De låter dig gång på gång begå misstag fram tills de inte kan samla på sig mer. Då exploderar personen och skriker ut sin frustration. För att möta en person i denna stund kan du säga: ”Nästa gång säg till första gången du blir irriterad. Då får jag en chans att inte göra bort mig mer än en gång tack”.
Namnger förseelser
En annan konflikttyp är när man namnger förseelser. En sådan person använder gärna personliga påhopp och ursäktar sig med att de bara var ärliga. I dessa fall kan du välja att svara personen med att döpa tillbaka förseelsen till så som det är. Till exempel:
– Oj, vad du ser sliten ut!
– Det var inte så snällt sagt.
– Vadå, jag är bara ärlig!
– Nej, du är inte ärlig. Det du sa var inte snällt.
Det finns också de situationer när det som personen säger faktiskt stämmer. Då är det viktigt att du äger det hen sagt och använder det. Till exempel:
– Snälla, sluta skämta på min bekostnad.
– Men oj, du behöver inte bli så ledsen.
– Jo, det får jag och vad glad jag blir över att du ser att det du gjorde var okänsligt.
Skitsnackaren
Har du hört via vän att en annan bekant pratat illa om dig? Då har du troligtvis mött på den tredje konflikttypen, skitsnackaren. Personen väljer gärna att snacka om dig istället för till dig när du gjort något fel. Det kan gälla saker som inte alls stämmer, men också kritik som gör det och något som personen definitivt inte borde tagit med någon annan än dig. I dessa fall bör du berätta för personen i fråga att du vet vad personen tycker om dig tack vare andra, men att du gärna skulle vilja veta vad personen tycker om dig tack vara honom/henne istället. Händer detta på arbetet bör du även läsa artikeln Till dig som har en chef med fel jobb.
Vill du veta mer om de olika konflikttyperna och hur du hanterar dem? Lyssna på avsnittet Så hanterar du konflikttyperna! i Snacka Snyggt-podden. Du kan också anmäla dig till vår kurs Framgångsrika samtal. Kursen riktar sig till dig som vill skapa trygga och meningsfulla möten i vardagen. Du får lära dig om de viktigaste samtalsformerna, framgångsrika upplägg i olika typer av samtal och verktyg för hur du styr samtalen dit du vill.