Har du en kollega som ständigt trycker ner andra, som utför härskartekniker på dig eller som försöker köra över dig? Detta är till dig med en oproffsig kollega, här kommer tipsen på hur du tacklas med dem.
I genomsnitt spenderar vi 99 117 timmar av vår livstid på våra arbeten. Detta är tid som inte bara tillbringas på arbetsplatsen utan också med våra kollegor. Därför är det viktigt att vi trivs med dem vi arbetar med. Så är dock inte alltid fallet, vissa går runt med en gnagare känsla av oro över vad till exempel en kollega kommer göra eller säga. Med dessa tips kommer du kunna gå från en klump i magen till ett lugn när du är på din arbetsplats.
Vad är det mer specifikt?
Känner du med dig att någon, eller flera, av dina kollegor beter sig oproffsigt? Sätt fingret på vad det är de gör som får dig att må dåligt och ta därefter upp det med personen på ett nyfiket, och inte dömande, sätt. Mår du istället dåligt av din chef? Läs också Till dig som har en chef med fel jobb.
Det smittsamma humöret
Det är trevligt med en kollega som alltid kommer in i rummet med ett leende och glädje som smittar av sig på resterande kollegor, men en person med ett ojämnt humör, och som man aldrig vet vad man möts av, är inte lika trevligt. Det är oproffsigt att låta sina kollegor betala för sitt egna sinnestillstånd om de inte ens är skyldiga till det.
Utsätts du för en sådan kollega kan du fråga personen hur hen mår och om det är något du har gjort som skapat detta dåliga humör. På så sätt kommer du slippa behöva grubbla på om du gjort något fel och istället jobba vidare. Är du själv en person med jämt humör bör du förvarna dina kollegor om att du är nere och att det inte är deras fel. Det kan också vara bra att fråga chefen om det är okej att jobba hemifrån just den dagen, så du inte råkar dra ner dina kollegor i din sinnesstämning, DET är proffsigt.
Multitaskaren
En annan kollega som beter sig oproffsigt är den som multitaskar och gör annat istället för att fokusera på vad som sägs, till exempel under ett möte. Vill du bemöta denna person kan du fråga om personen hörde vad du sagt, alternativ fråga vad hen tyckte om det du tog upp på mötet. Viktigt här är dock att du frågar nyfiket, ställ INTE personen mot väggen. Visar det sig att personen inte kan svara på din fråga kan du berätta att det märks när personen inte lyssnar och att du hade uppskattat om hen gjorde det eftersom du tycker personens åsikter är värdefulla.
Vill du veta mer om hur du tacklar proffsiga kollegor? Lyssna på avsnittet Veckans retoriktips: Så vet du att din kollega inte är proffsig i Snacka snyggt podden. Vill du inte bara slipa din kommunikation med kollegorna utan också generellt är du varmt välkommen till Snacka snyggts retorikkurser IRL, Digitalt eller digital live.