Digitala jobbmöten har blivit allt vanligare, inte minst efter att pandemin slog till förra året. När möten inte längre blir en plats att träffas, småprata och kolla av läget med varandra är risken stor att deltagarna tappar engagemang och fokus. Känner du igen dig? Nedan har retorikexperterna samlat de bästa tipsen för hur du får alla engagerade på dina digitala möten.
Innan våren 2020 var det svårt att föreställa sig att digital kommunikation skulle få en så stor roll som den nu har fått. Från en dag till en annan behövde fysiska sammankomster bytas ut till möten i det digitala rummet och många stod handfallna. Idag är det dessutom fortfarande många som tror att det räcker med att sätta sig ner, slå upp datorn i knät, öppna det digitala mötet och börja prata. Att endast fokusera på vad som ska sägas räcker tyvärr inte för att engagera sin publik. Här kommer fyra tips som får dig att briljera på dina digitala möten framöver.
Skippa Powerpoint
Redan innan digitala möten blev ett faktum, och något som de flesta av oss behövde förhålla sig till, försökte många använda powerpoint som ett hjälpmedel. Dessvärre resulterar många och långa powerpoints till en oengagerad publiken. När dessa möten nu dessutom har förflyttats till det digitala rummet har den sjunkit ännu lägre i rang. Eftersom du redan befinner dig i en ruta är risken stor att du försvinner helt och håller när powerpointen visas.
Namndroppa
För att publiken ska vilja lyssna på dig är det viktigt att de tycker om dig. Genom att prata direkt till mötesdeltagarna ger det dem en känsla av att du ser dem och att de är viktiga. Detta genererar i sin tur till ett ökat förtroende för dig eftersom du visar att du bryr dig om dem. Att namndroppa fungerar på samma sätt och ger samma känsla som vid ögonkontakt, fast via datorskärmen.
Kallprata
Ett ytterligare tips för att få publiken engagerad under det digitala mötet eller presentationen är att kallprata i början, precis som man gör i verkliga livet. Under denna tid är det bra om du försöker memorera vad alla heter utan att fråga eftersom deras namn står bredvid deras bild.
Placering av kameran
Det är viktigt att du håller koll på hur det ser ut bakom dig när du sätter på kameran. En bakgrund av ditt vardagsrum gör att publiken börjar fundera på små detaljer i ditt hem istället för att fokusera på dig. För att publiken ska känna att du har ögonkontakt med dem bör du dessutom tänka på att titta in i kameralinsen istället för på skärmen.
Vill du öka dina chanser ytterligare och bli en stjärna på digitala möten? Lyssna på poddavsnittet Bli stjärna i digitala möten! Där får du bland annat handfasta verktyg för hur du får publiken att lyssna på dig och hur du hanterar missförstånd och avbrytningar i virtuella miljöer.