Det kan vara en balansgång mellan att ge någon feedback på ett rakt sätt, som får personen att förstå, samtidigt som man inte vill såra eller få personen mitt emot att ta illa upp. Forskning visar att det är viktigt att fokusera på beteendet du vill se mer av när du ger feedback, snarare än att peka på det som inte är bra. Nedan får du tips på hur du säger besvärliga saker snyggt.
Det finns många olika typer av besvärliga samtal och i vissa situationer kan det kännas jobbigt att behöva ge feedback. Det gör det inte heller enklare om personen du ska ge feedback till har dålig självkänsla och lätt tar illa upp eller blir ledsen. Här kommer verktygen för hur du kan gå till väga för att lyckas med de besvärliga samtalen.
Hur är självkänslan?
Innan du ger feedback bör du fundera på hur personens självkänsla är. Har man en bra känsla kan man ta feedback, men är den dålig är det lätt att förväxla feedbacken med ett personligt påhopp och få för sig att det är fel på en som person. Fundera på vilka ord som kan få personen att sträcka på sig, även efter du gett feedback.
Efteråt kan du analysera hur personen ser ut. Ser personen glad ut har hen tagit emot feedbacken på ett bra sätt, men sjunker hen ihop och blir tyst har ditt budskap sårat. Då bör du fråga personen hur hen skulle vilja få feedback framöver, vad kan du säga för att inte hen ska bli ledsen? Gör du detta kommer du inte behöva göra om samma misstag igen.
Olika sätt att nå fram
Det finns olika sätt att ge feedback som får personen att räta på ryggen och bli glad. Ett tips är att aldrig ge feedback i form av personligt påhopp, utan feedback som hjälper personens handlande i en situation. Var tydlig med att feedbacken du ger inte innebär att det är fel på personen som människa utan en handling som hen utfört.
Det första intrycket och det sista avtrycket är det som spelar roll. Börja därför din mening med en komplimang och därefter önska om en förändring. Det är dock viktigt att tänka på hur du säger detta. Det sista avtrycket är nämligen det som lämnar eftersmak.
Tro det bästa om folk
Anta alltid att folk inte säger eller gör saker för att vara elak eller göra någon illa. Säg det och sedan vad det var du inte uppskattade med det personen sa/gjorde. Till exempel: Jag vet att du inte menade något illa när du sa att jag jobbar för mycket, men när du sa så blev jag ledsen eftersom jag kämpar med att skala ner mina uppgifter och inte ta på mig för mycket.
Vill du veta mer om vad du kan säga i besvärliga situationer? Lyssna på avsnittet Konsten att säga besvärliga saker snyggt i Snacka Snyggt-podden. För fler tips på hur du blir skarpare och tryggare i dina dagliga dialoger är du välkommen att anmäla dig till vår kurs i Framgångsrika samtal. Under två dagar får du bland annat handfasta verktyg för hur du styr olika samtal dit du vill, hur du levererar negativa besked och hanterar olika typer av känsloutspel.